Γιώργης Εξαρχος: “…του λόγου οι πρωτομάστορες”

Τόσοι «νεοφιλόσοφοι»… σε «κοινωνία αγροίκων» / θαρρούν είναι δημόσια τα ιδιωτικά «κατ’ οίκον» / και έχουν ένα μόνιμο άγχος και μι’ αγωνία / στο μέλλον αν περιληφθούν σε κάποια… Ανθολογία…

by ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

…του λόγου οι πρωτομάστορες

Λογίους, λογιώτατους και λογιοπαρμένους
μες στη ζωή μου γνώρισα πολλούς, κι αλλοπαρμένους
και γνώρισα και συγγραφείς, γραφιάδες κι ερημίτες
του λόγου πρωτομάστορες και της γραφής τεχνίτες
κι οι μεν πρώτοι με έπαρση παρίσταναν τον «κάργα»
κι ας γνώριζαν πως πούλαγαν μούρη του «τζάμπα μάγκα»
κι οι άλλοι που την θεϊκή είχανε… αρτηρία
κι ανήκανε πνευματικά στα μέγιστα θηρία
πάντα σεμνά και ταπεινά… για ταπεινά μιλούσαν
που οι πρώτοι ούτε να σκεφτούν ποτέ δεν θα τολμούσαν!…

*

Οι «καθωσπρέπει» λόγιοι τα βάζουν με τον χρόνο
που σβήνει κάθε ίχνος τους – και πράττει σαν τον Κρόνο
αυτόν που καταβρόχθιζε σαν «μπούκες» τα παιδιά του
και το στομάχι στούμπωνε και γέμιζε η κοιλιά του–
αφού από τα έργα τους δεν μένει κάποιο ίχνος
κι απ’ τα γραπτά τους «ούτε έν» δεν θεωρείται λύχνος
ώστε τις μέλλουσες γενιές λιγάκι να φωτίσει
γιατί τα όσα γράφουνε… στερούνται γνώσης κρίση
κι απελπισμένοι φωνασκούν πως κάποιοι άλλοι φταίνε
που σαν ιεροξεταστές… λαμπρά τους έργα «καίνε»!…

*

Του λόγου οι πρωτομάστορες μοχθώντας στα γραπτά τους
μόνιμη έγνοια έχουνε να δώσουν τ’ όραμά τους
με αφηγήσεις στα πεζά και στίχους μ’ αρμονία
που πάν’ τον άνθρωπο μπροστά κι όλη την κοινωνία
αφήνοντας παράμερα τα ιδιωτικά και οικεία
που κανενός δεν αφορούν… βίο και πολιτεία
κι έχουν για μέτρο ποίησης Καβάφη, Ελύτη, Ρήγα
Σεφέρη, Κάλβο, Σολωμό, κι ο Παλαμάς δεν λείπει
κι όχι η ώρα να περνά κι ούτε να φύγει η λύπη…

*

Και στα «πεζά» καλά κρατούν την πρωτοκαθεδρία
Παπαδιαμάντης, Βιζυηνός, Ροΐδης, Καρκαβίτσας
–του λόγου αρχιτέκτονες – με της γραφής μαγεία
και αποπνέει η πένα τους τέχνη και μαεστρία–
Κρυστάλλης και Θεοτοκάς, Βικέλας Καζαντζάκης
Τσίρκας, Βενέζης και Χατζής, Κόντογλου, Καραγάτσης
πρόσωπα με πνευματικό ανάστημα μεγάλο
το έργο τους το χαίρονται όλοι, αν μη τι άλλο!…

*

Κι έρχονται οι «σημερινοί» μ’ απανωτές εκδόσεις
με τόσα «καλοπούλητα»… και πληρωμές με δόσεις
και με βραβεία ένδοξα από φορείς και κράτος
–στην Ελλαδίτσα μάλλον ζω, ή κάνω κάποιο λάθος;–
τι –τάχα– για τον μέλλοντα χρόνο αυτοί θ’ αφήσουν
ή μέσα στον χωρόχρονο θε να χαθούν – θα σβήσουν;
Ποιο «έργο» από τα έργα τους αθάνατο νομίζουν
κι ως τέτοιο ποιοι και πώς και πού τους το αναγνωρίζουν
αφού ακόμα σήμερα παρά τα όποια βραβεία
τους αγνοεί ο απλός λαός κι όλη η κοινωνία!…

*

Τόσοι «νεοφιλόσοφοι»… σε «κοινωνία αγροίκων»
θαρρούν είναι δημόσια τα ιδιωτικά «κατ’ οίκον»
και έχουν ένα μόνιμο άγχος και μι’ αγωνία
στο μέλλον αν περιληφθούν σε κάποια… Ανθολογία…

The following two tabs change content below.

ΓΙΩΡΓΗΣ ΕΞΑΡΧΟΣ

O Γιώργης Έξαρχος γεννήθηκε στο Kαλοχώρι Λάρισας το 1952. Eίναι απόφοιτος του εξατάξιου Γυμνασίου Συκουρίου (1970), πτυχιούχος του Oικονομικού Tμήματος της AΣOEE (1975), διδάκτορας οικονομικών επιστημών της Academia de Studii Economice (ASE) Βουκουρεστίου (1980), συνταξιούχος καθηγητής Α.Ε.Ι. (του νυν Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος, 2013). Ασχολείται με τη λογοτεχνία και τη δημιουργική γραφή από τα εφηβικά του χρόνια. Το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε το 1985 και έχει εκδώσει μέχρι σήμερα πάνω από εξήντα πέντε βιβλία (ποίηση, παραμύθια, παιδική λογοτεχνία, λαογραφία, εθνολογικές και ιστορικές μελέτες, ανθρωπολογικές έρευνες, οικονομικές πραγματείες, μεταφράσεις κ.ά.). Συνεργάστηκε με τα περιοδικά: Αγωνιστής, Ντέφι, Ρίγα, Tαξιδιώτες, Σχεδία, Ρομάντσο, Ιχνευτής, Διαβάζω, Στιγμές, Σχολιαστής, Φωτογράφος, Έψιλον, Λαϊκό Τραγούδι, Έρευνα, Οικονομική Επιθεώρηση, Τουριστικά Θέματα, Επτά Ημέρες κ.ά., επίσης με το Β΄, Γ΄ και Δ΄ Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας της ΕΡΤ ΑΕ (1986-1991) ως παραγωγός εθνολογικών, οικολογικών, μουσικών και πολιτιστικών εκπομπών, καθώς και με τις αθηναϊκές εφημερίδες: Εξόρμηση, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Ελευθεροτυπία, Πρώτη, Καθημερινή, Αυγή, Ναυτεμπορική, Mακεδονία της Θεσσαλονίκης, Πανευβοϊκόν Βήμα Χαλκίδας, Ελευθερία Λάρισας, Ελευθερία Σερρών κ.ά., ως εξωτερικός συνεργάτης. Υπήρξε επιστημονικός υπεύθυνος και σεναριογράφος του ντοκιμαντέρ Ντούκα ’ν Κάλι – Καθ’ Oδόν (1987), παραγωγής του Yπουργείου Πολιτισμού, και σε κείμενό του βασίστηκε το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ για τη ζωή του λαϊκού κλαριντζή Βάιου Μαλλιάρα (1989). Το βιβλίο του Αδελφοί Μανάκια (Γαβριηλίδης 1991) αποτέλεσε το έναυσμα για τη διαμόρφωση του σεναρίου της βραβευμένης στο Φεστιβάλ Kαννών ταινίας Tο βλέμμα του Oδυσσέα, του σκηνο-θέτη Θεόδωρου Aγγελόπουλου. Έλαβε μέρος ως εισηγητής ή σύνεδρος σε πολλά επιστημονικά διεθνή και εθνικά συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδας και υπήρξε μέλος επιστημονικών επιτροπών «ανωνύμων κριτών» επιστημονικών περιοδικών. Διετέλεσε σύμβουλος ή συνεργάτης ή επιστημονικό προσωπικό της πολιτικής ηγεσίας των Yπουργείων: YBET (1982), YXOΠ (1982-1984), Bιομηχανίας (1986-1987), Γεωργίας (1995-2000) και YΠEXΩΔE (2000-2003). Δίδαξε ως έκτακτος καθηγητής οικονομικών μαθημάτων στο TEI Xαλκίδας (1991-1994), ως επιστημονικός συνεργάτης στο Α-ΤΕΙ Κρήτης (2003-2006) και ως τακτικός επίκουρος καθηγητής στο AEI Σερρών (11/2006-11/2013). Τουρκιστί κυκλοφορεί το μυθιστόρημά του: Yorgis Eksarhos, S.E.L.A.N.A., Şimdiki Mücadelemiz Bütün Bunlar İçindir, Istos Yayin, Istanbul, 2013. Σε μετάφραση και στίχους τραγουδιών του και σε σκηνοθεσία Ανδρομάχης Μοντζολή, τον χειμώνα του 2015-2016, στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη» (Αθήνα) παίχτηκε ο Πλούτος του Αριστοφάνη: Μουσικοθεατρική παράσταση για όλη την οικογένεια. Μουσική και τραγούδια: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Στις 24 Σεπτεμβρίου 2018 παίχτηκε στο Ηρώδειο – Αθήνα, το «Έρωτες και Θρήνοι Γυναικών», από τις τραγωδίες του Ευριπίδη, σε μετάφρασή του και σε σκηνοθεσία Πάνου Αγγελόπουλου, με σπουδαίες ελληνίδες ηθοποιούς – ερμηνεύτριες και μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου. Από το 2008 κατοικοεδρεύει και ζει στη Θεσσαλονίκη. Ηλεκτρονική διεύθυνση: exarchos.geor.sta@gmail.com

Σχετικά Άρθρα

Leave a Comment

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή