Πανεπιστήμια: Οι εξετάσεις μπορούν να γίνουν ψηφιακά λέει το υπουργείο Παιδείας

Με βάση το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, οι εξετάσεις των Πανεπιστημίων μπορούν να διεξαχθούν ψηφιακά, σύμφωνα με ερμηνευτική εγκύκλιο την οποία απέστειλε ο Υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης.

by Times Newsroom

Επίσης ζήτησε έκτακτη σύγκληση της Συνόδου των Πρυτάνεων τη Δευτέρα μέσω τηλεδιάσκεψης όπου θα συζητηθεί διεξοδικά το πώς αυτό μπορεί να γίνει και αν υπάρχει ο κατάλληλος μηχανισμός.

Αναλυτικά στην εγκύκλιο αναφέρονται τα εξής:

1. Σε απάντηση ερωτημάτων που υποβλήθηκαν στη Γενική Γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης και αφορούν στη διεξαγωγή γραπτών ή προφορικών εξετάσεων με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων σας ενημερώνουμε τα κάτωθι:

2. Στις διατάξεις της παρ. 1, 3 και περ. β΄ της παρ. 4 του άρθρου 65, της περ. ε΄ της παρ. 1 του άρθρου 67 και της περ. κγ) της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 4957/2022 ( Α΄141) ορίζονται:  άρθρο 65 παρ. 1: « 1. Η αξιολόγηση των φοιτητών δύναται να πραγματοποιείται με γραπτές ή προφορικές εξετάσεις, ενδιάμεσες εξετάσεις προόδου, γραπτές εργασίες, εργαστηριακές ή κλινικές ασκήσεις, συνδυασμό διαφορετικών μεθόδων αξιολόγησης ή άλλες μεθόδους αξιολόγησης που συνάδουν με το είδος κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κατά τη διεξαγωγή γραπτών ή προφορικών εξετάσεων, ως μεθόδων αξιολόγησης, εξασφαλίζεται υποχρεωτικά το αδιάβλητο της διαδικασίας…». Άρθρο 65 παρ. 2: «2. Αν η αξιολόγηση πραγματοποιείται με τελικές εξετάσεις, οι εξετάσεις διενεργούνται μετά από την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού εξαμήνου για τα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου και με επαναληπτική εξεταστική μετά την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού έτους.».

Άρθρο 65 παρ. 3: « 3. Οι φοιτητές δύνανται να συμμετέχουν στη διαδικασία εξετάσεων κάθε προγράμματος σπουδών σύμφωνα με όσα ορίζονται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) και τον εσωτερικό κανονισμό κάθε προγράμματος».

Άρθρο 65 παρ. 4 περ. β΄: « 4. Με τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι. ρυθμίζονται: α)… β) οι εναλλακτικές μέθοδοι  αξιολόγησης, όπως η διεξαγωγή γραπτών ή προφορικών εξετάσεων με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών ή συνθηκών που ανάγονται σε λόγους ανωτέρας βίας ή … , υπό την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας της αξιολόγησης,…|».

Άρθρο 67 παρ. 1 περ. ε΄: « 1. Η εκπαιδευτική διαδικασία δύναται να διεξάγεται με τη χρήση μεθόδων σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αποκλειστικά στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) … ε) σε ανωτέρα βία ή έκτακτες συνθήκες, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή η χρήση των υποδομών του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) για τη διεξαγωγή των
εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λοιπών δραστηριοτήτων του,…».

Άρθρο 16 παρ. 4 περ. κγ΄: « 4. Η Σύγκλητος έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες και όσες άλλες προβλέπονται από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι., εφόσον αυτές δεν έχουν ανατεθεί από τον νόμο σε άλλα όργανα του Α.Ε.Ι.: α)…. κγ) ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που σχετίζεται με ακαδημαϊκά και ερευνητικά θέματα του Α.Ε.Ι., εφόσον αυτή δεν έχει ανατεθεί από τον νόμο σε άλλο όργανο του Α.Ε.Ι..». Άρθρο 223 παρ.1: «Με απόφαση Συγκλήτου, ύστερα από εισήγηση του Πρύτανη, καταρτίζεται ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.).»

Άρθρο 223 παρ.2: «Με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Α.Ε.Ι. καθορίζονται θέματα εσωτερικής λειτουργίας του Α.Ε.Ι. και ιδίως: α) θέματα σχετικά με την οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου, όπως ο ειδικότερος τρόπος και η διαδικασία εξετάσεων και άλλων μεθόδων αξιολόγησης των φοιτητών,…οι προϋποθέσεις συμμετοχής των φοιτητών στις εξεταστικές περιόδους,».

Άρθρο 223 παρ.3: «3. Έως την έκδοση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του κάθε Α.Ε.Ι., με απόφαση της Συγκλήτου, δύναται να ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα της παρ. 2 κατά το μέτρο που δεν έρχονται σε αντίθεση με τον παρόντα νόμο.».

Άρθρο 64, παρ. 3 εδ. α,β: «3. Με απόφαση της Συνέλευσης καθορίζονται η κατανομή του διδακτικού έργου στους διδάσκοντες, το ωρολόγιο πρόγραμμα ανά ακαδημαϊκό εξάμηνο και πραγματοποιείται η κατανομή των διδακτικών ωρών εντός του ακαδημαϊκού εξαμήνου. Κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει τουλάχιστον δεκατρείς (13) πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας. Τα υποχρεωτικά μαθήματα κάθε προγράμματος σπουδών δεν υπολείπονται των τριάντα εννέα (39) διδακτικών ωρών.»

Άρθρο 64, παρ. 4, εδ. β: «4. Με απόφαση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι., κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης της Συνέλευσης του Τμήματος, δύναται να παρατείνεται η διάρκεια του ακαδημαϊκού εξαμήνου, αν οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες δεν διεξήχθησαν για λόγους ανωτέρας βίας, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών και το εγκεκριμένο ωρολόγιο πρόγραμμα.»

3. Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων προκύπτουν τα εξής:

4. Η διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων, γραπτών και προφορικών, είναι επιτρεπτή και μέσω ηλεκτρονικών μέσων (ψηφιακή εξεταστική) δυνάμει ρητής διάταξης νόμου, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών ή η χρήση των υποδομών του Α.Ε.Ι. για τη διεξαγωγή της εξεταστικής διαδικασίας.

5. Οι ανωτέρω διατάξεις ορίζουν ότι τα ειδικότερα θέματα των εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης ρυθμίζονται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι., εφόσον έχει εκδοθεί, ο οποίος, σημειωτέον, εκδίδεται με απόφαση της Συγκλήτου κατόπιν πρότασης του Πρύτανη ( βλ. άρθρο 223 του ν. 4957/2022).

6. Δεδομένου ότι:
α) σε κάποια Α.Ε.Ι. δεν έχει εκδοθεί ο κανονισμός λειτουργίας τους,
β) συντρέχει λόγος εφαρμογής της ουσιαστικής διάταξης του άρθρου 65 παρ. 4 περ. β του ν. 4957/2022, δηλαδή της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των φοιτητών επειδή λαμβάνουν χώρα έκτακτες συνθήκες στις υποδομές των Α.Ε.Ι., όπου δεν είναι εφικτή η δια ζώσης παρουσία των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τη διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων,
γ) η Σύγκλητος έχει -δυνάμει της διάταξης της περ. κγ ΄της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 4957/2022- την αρμοδιότητα να ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που σχετίζεται με ακαδημαϊκά θέματα του Α.Ε.Ι, και
δ) η Σύγκλητος έχει –δυνάμει της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 223- την αρμοδιότητα να εκδίδει αποφάσεις με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας μέχρι την έκδοση αυτού, θεωρούμε ότι η Σύγκλητος, λαμβανομένων επιπροσθέτως υπόψιν : i) τη διάταξη του άρθρου 64 παρ.4 για την παράταση εξαμήνου με απόφαση Συγκλήτου μόνο για λόγους ανωτέρας βίας και όχι και για λόγους έκτακτων συνθηκών , ii) οι τελικές εξετάσεις διενεργούνται μετά την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού εξαμήνου και, συνεπώς ο χρόνος της εξεταστικής δεν μπορεί να συμπίπτει με το χρόνο διεξαγωγής μαθημάτων εξαμήνου και iii) ότι οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες ενός ακαδημαϊκού έτους δεν μπορούν να μεταφερθούν στο επόμενο, με την εξαίρεση της επαναληπτικής εξέτασης, δύναται να λάβει απόφαση, συντρεχουσών των ανωτέρω υπό στοιχεία 6α-δ προϋποθέσεων, και να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για την διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών με ηλεκτρονικά μέσα λαμβάνοντας τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα εφαρμογής της εξεταστικής διαδικασίας με μεθόδους σύγχρονης εξ αποστάσεως αξιολόγησης, ώστε να διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα όσων συμμετέχουν στην διαδικασία των εξετάσεων, καθώς και το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Πανεπιστήμια: Καταλήψεις με τραμπουκισμούς και στοχοποιήσεις – Φοιτήτρια Νομικής στον ΕΤ: Τρόμαξα και έφυγα από τη Συνέλευση

Λουκέτα, στοχοποιήσεις, μικροεπεισόδια και μία εξεταστική περίοδος που βρίσκεται στον αέρα. Τα πανεπιστήμια βρίσκονται για ακόμη μια φορά στο ίδιο έργο θεατές, με τις καταλήψεις να φουντώνουν. Σε έκτακτη σύσκεψη οι πρυτάνεις έκαναν δημόσια έκκληση να σταματήσουν οι καταλήψεις, ενώ αντιδράσεις υπάρχουν και από φοιτητές που βλέπουν να χάνουν την εξεταστική τους, ενώ πιθανές λύσεις όπως η εξ αποστάσεως εξεταστική δεν φαίνεται να προκρίνεται μέχρι στιγμής.

Πάνω από 300 φοιτητές της Νομικής του ΕΚΠΑ έστειλαν επιστολή στη Κοσμητεία της σχολής και την Πρυτανεία ζητώντας να βρεθεί λύση για την εξεταστική. Δεν αποδέχονται την απόφαση της συνέλευσης για κατάληψη, υποστηρίζοντας ότι αυτή ήταν ήδη ειλημμένη, και ζητούν ακόμα και επικουρικά εξ αποστάσεως εξεταστική, ειδικά σε περιπτώσεις όπως οι φοιτητές που είναι επί πτυχίω.

Περιγράφουν ως επεισοδιακή την εξάωρη συνέλευση, με παρουσία κουκουλοφόρων έξω από την αίθουσα, επιλεκτική ελευθερία λόγου, μικροεντάσεις μεταξύ των φοιτητών και ψηφοφορία με ανάταση του χειρός, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργήσει σε μία αίθουσα με πάνω από 700 άτομα. Τελειόφοιτη φοιτήτρια της Νομικής που βρέθηκε στη συνέλευση αναφέρει στον «Ε.Τ.»: «Oποιος μιλούσε και υποστήριξε να σταματήσει η κατάληψη στοχοποιούταν, δεχόταν χαρακτηρισμούς και βρισιές, ενώ οι συμμετέχοντες στη συνέλευση φώναζαν για να μην ακουστεί η θέση του. Μέσα στην αίθουσα υπήρχαν πολλοί που δεν ήταν φοιτητές της Νομικής, ενώ κάποια στιγμή όταν βγήκα έξω από την αίθουσα είδα άτομα με κουκούλες και κράνη να κινούνται προς τη συνέλευση. Συμφοιτητές μού είπαν ότι κρατούσαν ρόπαλα και σιδηρογροθιές και απειλούσαν φοιτητές. Εγώ έφυγα τρομαγμένη όπως και άλλοι φοιτητές».

Στη Νομική του ΑΠΘ, η προσπάθεια των ακαδημαϊκών να διενεργήσουν κανονικά την εξεταστική εν μέσω κατάληψης έπεσε στο κενό, καθώς οι καταληψίες αμέσως μετά τη σχετική ανακοίνωση έβαλαν λουκέτο στο κτίριο για να μην μπει κανένας.

«Η κατάληψη είναι μία βίαιη παρεμπόδιση της ελεύθερης πρόσβασης των φοιτητών στη σχολή τους. Με αυτές τις ενέργειες πλήττουν τις πιο ευάλωτες ομάδες φοιτητών, παιδιά που βρίσκονται κοντά στη λήψη πτυχίου και μπορεί πλέον να έχουν ξενοικιάσει και αναγκάζονται να μισθώνουν καταλύματα για να μη δώσουν τελικά εξεταστική. Πυροβολούμε τα πόδια μας με όλο αυτό», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο κοσμήτορας της Νομικής Σχολής στο ΑΠΘ Παναγιώτης Γκλαβίνης.

Οσο για τη δυνατότητα της εξ αποστάσεως εξεταστικής, εφόσον οι σχολές παραμένουν κλειστές και με κίνδυνο να χαθεί το εξάμηνο, ο ίδιος αναφέρει: «Η εξ αποστάσεως εξεταστική θα ήταν ήττα. Είναι υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών. Είχε γίνει σε μια περίοδο όπου ετίθετο ζήτημα της δημόσιας υγείας».

Η παραπάνω άποψη υιοθετείται και από άλλους πανεπιστημιακούς που υποστηρίζουν ότι επιθυμούν να διατηρήσουν υψηλό το επίπεδο των παρεχόμενων σπουδών, αλλά και αξιολόγησης των φοιτητών, χωρίς όμως να έχει αποκλειστεί αυτή η επιλογή καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν.

Η Σύνοδος Πρυτάνεων σε έκτακτη σύσκεψη χτύπησε τον κώδωνα του κινδύνου για την εξεταστική και το εαρινό εξάμηνο και ζήτησε από τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας να συμβάλουν στην ομαλή λειτουργία του.

Σε κάποια Ιδρύματα, οι φοιτητές λαμβάνουν ανακοινώσεις για αναβολή εξεταστικής ανάλογα με τις αποφάσεις των συνελεύσεων φοιτητών. Σε άλλα, η στάση των πανεπιστημιακών είναι πιο σκληρή: όποιο μάθημα δεν γίνεται, «χάνεται». Δηλαδή μεταφέρεται η εξέτασή του τον Σεπτέμβριο.

Η Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του ΕΚΠΑ ξεκαθάρισε ότι στα τέσσερα τμήματα που τελούν υπό κατάληψη τα μαθήματα που δεν εξετάστηκαν την περασμένη Δευτέρα και Τρίτη μεταφέρονται στην επαναληπτική εξεταστική του Σεπτεμβρίου, ενώ αντίθετα η εξεταστική συνεχίζεται κανονικά για όσους φοιτητές είναι σε τμήματα που δεν τελούν υπό κατάληψη.

Πολιτική παρέμβαση ζητά το Πανεπιστήμιο Πατρών

«Καταλαμβάνουν τα κτίρια, βάζουν λουκέτα, βάφουν τοίχους», περιγράφει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Χρήστος Μπούρας, ο οποίος μιλώντας στον «Ε.Τ.» ζητάει πολιτική παρέμβαση. «Θα περίμενα μια πιο γενναία στάση από το πολιτικό σύστημα», αναφέρει και υπογραμμίζει ότι τα πολιτικά κόμματα θα πρέπει να βγουν και να καταδικάσουν τις καταλήψεις.

Ο κ. Γκλαβίνης αναφέρει ότι ο ίδιος έχει στοχοποιηθεί από μερίδα φοιτητών, η οποία γράφει συνθήματα κατά της διοίκησης του τμήματος, ενώ σημειώνει ότι ακόμα και φοιτητές διστάζουν να έρθουν στη σχολή καθώς δέχονται πιέσεις και προπηλακισμούς για να ψηφίσουν στις συνελεύσεις.

Κάλεσμα για συζήτηση από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Μία ιδιαίτερη πρωτοβουλία έλαβε το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ένα ίδρυμα το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει ακόμα καταλήψεις στις σχολές του. Η Πρυτανεία έκανε κάλεσμα τους ακαδημαϊκούς και τους φοιτητικούς συλλόγους για έναν ανοιχτό διάλογο μέσω τηλεδιάσκεψης για το φλέγον ζήτημα των μη κρατικών πανεπιστημίων.

«Βλέπουμε αντιδράσεις και θεωρούμε ότι υπάρχει ανάγκη για μία παραγωγική συζήτηση και πιθανότατα μία αντίδραση όχι σε επίπεδο καταλήψεων αλλά σε μία άλλη μορφή. Δεν ξέρουμε τι δυναμική θα έχει το κύμα των καταλήψεων, αλλά φοβόμαστε ότι αυτά τα περιστατικά θα αποβούν εις βάρος του δημοσίου πανεπιστημίου», σημείωσε στον «Ε.Τ.» ο πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Ανδρέας Φλώρος.

Σχετικά Άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία σας. Συνεχίζοντας την περιήγησή σας, δίνετε την συγκατάθεσή σας για την χρήση των cookies. Aποδοχή

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com