Ο ιερός ναός της Αγίας Άννας στην Κυθρέα είναι μια από τις πολλές χριστιανικές εκκλησίες που οι Τούρκοι μετέτρεψαν σε τζαμιά μετά την εισβολή. Πριν από τρία-τέσσερα χρόνια έκτισαν καινούργιο τζαμί για τις θρησκευτικές τους ανάγκες και εγκατέλειψαν την Αγία Άννα. Το κτήριο είχε φθορές και άρχισε να γίνεται επικίνδυνο. Γι΄ αυτό το εγκατέλειψαν.

Μόλις το πήραν είδηση οι Κυθρεώτες, ανησυχώντας ότι θα αφεθεί στο έλεος του χρόνου και θα καταρρεύσει, έτρεξαν, έκαναν επαφές, και ανέλαβαν επιδιορθώσεις στο κτήριο για να συντηρηθεί και να μην πέσει. Έβαλαν κόπο και χρήματα, με όλη την ταλαιπωρία να πηγαίνουν εκεί από τις ελεύθερες περιοχές, για να φροντίσουν την εκκλησία τους, ελπίζοντας ότι θα τους επέτρεπαν να πηγαίνουν, τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο, να προσεύχονται. Έστω και ως επισκέπτες.

Όταν τελείωσαν τα έργα οι πρόσφυγες της Κυθρέας, τοποθέτησαν και εικονοστάσι, και ήταν βέβαιοι ότι οι Τούρκοι δεν θα φανούν τόσο βάρβαροι -σε ποια εποχή ζούμε άλλωστε;- να τους αρνηθούν την προσευχή. Άλλωστε, έχουν νέο τζαμί οι… χρήστες των χωριών μας, δεν χρειάζονται την εκκλησία της Αγίας Άννας.

Τι έγινε στο τέλος, είναι συγκλονιστικό. Μόνο να το σκεφτεί ένα υγιές μυαλό αρρωσταίνει. Παραχώρησαν την εκκλησία, επιδιορθωμένη πια από τους πρόσφυγες της Κυθρέας, σε τρεις Τούρκους έποικους οι οποίοι ήδη τη μετέτρεψαν σε γυμναστήριο – σχολή για μποξ. Ναι, για μποξ. Απομάκρυναν το εικονοστάσι, έστησαν στον κυρίως ναό μια παλαίστρα, ένα ρινγκ να ασκούνται υπό τη σκέπη της Αγίας Άννας, και εκεί που κανονικά κρέμονται τα χριστιανικά καντήλια, αυτοί κρέμασαν σάκους του μποξ.

Το διανοείσθε; Άφησαν τους πρόσφυγες της Κυθρέας να συντηρήσουν το κτήριο για να είναι λειτουργικό, μην πέσει στα κεφάλια τους, και μόλις τελείωσαν τις εργασίες, το άρπαξαν και το χρησιμοποιούν για να ασκούνται στο μποξ.

Μετά σου λέει ο άλλος ότι αυτά τα κάνουν οι ακραίοι στα κατεχόμενα, να μην τους δίνουμε σημασία, διότι άμα τα γράφουμε υποθάλπουμε το μίσος μεταξύ των δυο κοινοτήτων. Αυτά να λέμε άμα θέλουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο. Είναι, όμως, θέμα κουλτούρας και σεβασμού, όχι μόνο των θρησκευτικών μνημείων, αλλά και των συνανθρώπων. Είναι θέμα πολιτισμού. Μόνο άμα έχεις την κουλτούρα του άρπαγα, του βάρβαρου πειρατή, σου φαίνεται λογικό να αρπάζεις την περιουσία του άλλου. Ξεπερνά, όμως, ακόμα και το πλαίσιο της παράνοιας (όποιο και νάναι) αυτό που έγινε στην Κυθρέα. Άφησαν τους Κυθρεώτες να συντηρήσουν την εκκλησία και την άρπαξαν μετά για να την κάνουν γυμναστήριο.

Άρπαξαν τόσα κτήρια στα κατεχόμενα, αλλά δεν τους αρκούν, δεν βρίσκουν ένα να κάνουν παλαίστρα, θέλουν και την εκκλησία. Ήταν πάντα στη νοοτροπία και την τακτική τους να ξεριζώνουν και να διαγράφουν τους ιερούς χώρους των χριστιανών. Αλλά, στην εποχή μας, είχαμε την κρυφή ελπίδα ότι αυτή η νοοτροπία θα μπορούσε να περάσει στην ιστορία. Ψευδαίσθηση κι αυτό! Διότι, αυτά δεν συμβαίνουν στην ιστορία, συμβαίνουν στις μέρες μας.

Πριν δυο χρόνια μετέτρεψαν σε σχολή χορού την εκκλησία του Αγίου Λουκά στη Λάπηθο. Πρόσφατα, επίσης, οι πρόσφυγες του Αργακίου Μόρφου πήγαν στην εκκλησία τους, στον Τίμιο Πρόδρομο, και αντίκρυσαν κι αυτοί μια σχολή χορού στον ιερό ναό. Δεν είναι μόνο οι λεηλασίες των εκατοντάδων εκκλησιών, είναι που σήμερα ακόμα συνεχίζουν αυτή τη βαρβαρότητα ως να είναι χτηνά με την κυριολεξία της λέξεως, όπως το λέμε στα χωριά μας. Χτηνά.

Είναι τα ίδια χτηνά, που άμα βρεθεί κανένας ανόητος και γράψει ένα σύνθημα σε τοίχο τζαμιού στις ελεύθερες περιοχές απειλούν θεούς και δαίμονες, από τον Τατάρ μέχρι τον Ερντογάν, διότι δεν σέβονται οι Ελληνοκύπριοι τα μουσουλμανικά θρησκευτικά μνημεία. Αλλά, η διαφορά μας είναι πως ούτε που περνά από μυαλό χριστιανού να βεβηλώσει ένα τζαμί κάνοντάς το παλαίστρα ή στάβλο ή σχολή χορού. Το θεωρεί ντροπή.

Αλήθεια, δεν ντρέπονται οι Τουρκοκύπριοι, που πιστεύουν στη συνεννόηση, στη συνύπαρξη, που πιστεύουν ότι είναι Ευρωπαίοι; Οι Τουρκοκύπριοι πολιτικοί, που συναντιούνται με τους Ελληνοκύπριους και δηλώνουν ότι επιθυμούν λύση και επανένωση, δεν ντρέπονται; Με τι μούτρα μιλούν για αλληλοσεβασμό και συμβίωση; Με τι μούτρα;

ΠΗΓΗ: www.philenews.com